«Все про бухгалтерський облік»

Всеукраїнська професійна газета


Зробити стартовою в Internt Explorer

№84 за 2011 рік, сторінка 28

Архів на підприємстві: організовуємо та обліковуємо витрати на його створення

Сьогодні ми розпочинаємо цикл публікацій, присвячених систематизованому зберіганню документів на підприємстві. І безпосередньо зараз ми розповімо про те, що таке архів, про його функції та завдання.

№84 за 2011 рік, сторінка 43

Громадська організація продає фізособі авто: тонкощі податкового та бухгалтерського обліку

Громадська організація "Кияночка", зареєст­рована як неприбуткова організація (код ознаки неприбутковості — 0006), має на балансі вантажний автомобіль, який було придбано ще у 2002 році. У бухобліку ми його обліковуємо як основний засіб на субрахунку 105. Наразі вантажівку ми не використовуємо за призначенням, тому керівництво вирішило її продати. Покупцем виступає звичайна фізособа. Підкажіть, будь ласка, як це відобразити в податковому та бухгалтерському обліку?
 
У податковому-прибутковому обліку доход від продажу вантажного авто громадська організація — неприбутківець повинна записати до оподатковуваного доходу. А в бухобліку на обрії видніється переведення автомобіля до необоротних активів, утримуваних для продажу, звісно, з подальшим відображенням його реалізації. Розповімо детально у консультації.

№84 за 2011 рік, сторінка 54

Гімназії подарували художню літературу для бібліотечного фонду: як брати на облік та нараховувати знос

Гуманітарна гімназія (веде бухоблік самостійно) одержала в подарунок 10 збірників поезії українських поетів. Підтверджує їхню вартість розрахунковий чек, де вказано вартість кожного примірника та їхню загальну вартість — 241 грн. Як оформити та взяти на облік отриману літературу: за загальною вартістю чи окремо кожен примірник? Коли і як потрібно нарахувати на них знос?
 
Ця операція тягне за особою низку послідовних дій. Відстежимо їх крок за кроком у коментарі.

№84 за 2011 рік, сторінка 57

Моторна олива для вантажівки селищної ради: як правильно списувати

На балансі селищної ради обліковують вантажний автомобіль ГАЗ-52-01 (1986 року випуску). Для техобслуговування авто водій періодично придбаває моторне мастило. За якими нормами його списувати? Яким чином водій має звітувати про використання мастильних матеріалів?
 
Мастило й інші витратні матеріали зазвичай замінюють у ході техобслуговування автомобілів або їхнього ремонту. На це вказує Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затверджене наказом Мінтрансу України від 30.03.98 р. № 102.

№81 за 2011 рік, сторінка 60

Спецавто МВС дообладнано сигнальним пристроєм: якпоказати вобліку

Центральна база ресурсного забезпечення МВС установила на автомобіль "Мерседес" сигнальний розмовний засіб. Як відобразити в бухгалтерському обліку дообладнання авто?
 
Дообладнання автомобіля новими конструктивними елементами збільшує його первісну вартість. У консультації розберемося детальніше.

№78 за 2011 рік, сторінка 3

Збираємо врожай зернових: документальне оформлення таоприбуткування

Настала традиційна пора збору врожаю зернових. У цей час головне завдання сільгосппідприємств ― послідовне документальне оформлення, ведення бухобліку та правильна оцінка отриманого врожаю. Цим ми з вами сьогодні й займемося.

№78 за 2011 рік, сторінка 11

Обчислюємо собівартість зернових

От і завершуються жнива. Настав час помалу підбивати підсумки трудового року, ви­значати прибуток чи в гіршому випадку — збиток. Аналізувати, що краще сіяти на наступний рік. А для такого аналізу слід визначити собівартість продукції. Тож у нашому матеріалі йтиметься про собівартість зернових.

№78 за 2011 рік, сторінка 13

Збирання соломи: документальне оформлення та облік

Велику кількість продукції рослинництва сільгосппідприємства заготовляють як корми чи як підстилку для худоби. Так, зокрема, один із побічних кормових продуктів при збиранні зернових — солома. Тому в даній публікації ми розповімо про нюанси документального оформ­лення збирання соломи і, звісно, не оминемо облікових правил.

№78 за 2011 рік, сторінка 18

Облік форс-мажору із зерновими

На жаль, нашими ланами пронеслася буря, і град побив частину посівів. Добре, що це поле було застраховано. Підкажіть, як задокументувати та відобразити в обліку понесені збитки? Та як висвітлити отримане страхове відшкодування?

Якщо ви подбали про страхування свого майна, то не баріться. Уважно вивчіть договір страхування та визначте, які саме документи вам знадобляться для отримання страхового відшкодування. Основні положення порядку отримання своїх кревних від страхової за страховим випадком прописано в ст. 25 Закону про страхування. Про найважливіші ми розповімо у статті.

№78 за 2011 рік, сторінка 24

Послуги зі зберігання зерна: організація та облік на зерноскладах

Україна цьогоріч збере чи не найбільший урожай зерна за останні роки своєї сільгосп­історії. Хоча погода може підкоригувати оптимістичну складову в цих прогнозах. Звісно, із точки зору ринку така ситуація має як плюси, так і мінуси. Разом із тим більший урожай зробить іще гострішим питання про зберігання зернових надлишків. "Де?" — запитання, яке турбуватиме багатьох фермерів та сільгосппідприємств. А от цінителів українського хліба це хвилює мало. Зате це питання цікавить керівників та бухгалтерів підприємств, діяльність яких пов'язана із зерном та продукцією, виробленою з нього.
Водночас для багатьох підприємств надання послуг зі зберігання зерна — один із основних видів діяльності. Саме про такі послуги ми й поговоримо в сьогоднішній консультації. Упевнені, вона буде корисною і для тих, хто надає, і для тих, хто споживає ці послуги.

№78 за 2011 рік, сторінка 43

Відпускаємо фуражне зерно покупцям: документування та облік

Збіжжя намолотили вдосталь, запас на посівний період заготували, для худібки на корм також в загату насипали. Та треба ще й підзаробити. Тож багато сільгосптоваровиробників свої намолоти збіжжя реалізують на внутрішньому ринку: тваринним фермам, птахофермам чи просто фізособам-трударям. От про відпуск таких товарів і піде мова в нашому матеріалі. Як оформити документально такий відпуск, як відобразити все це в обліку, як провести розрахунки?

№73 за 2011 рік, сторінка 20

Крадіжка сільгосппродукції при перевезенні зполя: оформлення та облік

Під час оприбуткування врожаю огірків на склад сільгосппідприємства виявили невідповідність між фактичною кількістю продукції та ящиків, у яких вона знаходилась, і даними у товарно-транспортній накладній. Різниця становила три ящики з огірками по 10 кг кожен. Перевозив урожай з поля водій-експедитор нашого підприємства, з яким укладено договір про повну матеріальну відповідальність. Оприбутковував огірки завскладу, оформивши акт про їх приймання. Водій визнав, що недостача виникла з його вини, і згоден добровільно відшкодувати підприємству розмір збитків. Як підтвердити та відобразити в обліку крадіжку огірків та відшкодування збитків, завданих підприємству?
 
У разі виявлення розкрадання на сільгосппідприємстві без інвентаризації не обійтися (пп. "г" п. 3 Інструкції по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно­матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затвер­дженої наказом Мінфіну України від 11.08.94 р. № 69). Для її проведення керівник має видати наказ, а за результатами оформити інвентаризаційні описи та порівняльні відомості. Після підтвердження факту крадіжки слід також подати заяву до міліції й отримати рішення про порушення адміністративної або кримінальної справи (залежно від вартості вкраденого майна)­ чи відмову в цьому.

№68 за 2011 рік, сторінка 22

Для всіх "...бухгалтерський облік став єдиною інформаційною базою для складання якподаткової, так іфінансової звітності..."

Сьогодні практично всі суб'єкти господарювання та професійні видання пильно стежать за змінами в оподаткуванні. Водночас на тлі податкових змін чітко видно реформування бухобліку, яке передусім полягає в коригуванні Положень (стандартів) бухгалтерського обліку, Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.99 р. № 996-XIV, а також у прийнятті Положення бухгалтерського обліку "Податкові різниці", аналогів якого немає в зарубіжній практиці. Про причини та мету такого реформування ми вирішили дізнатися з перших вуст, розпитавши про це КАНЦУРОВА Олега Олександровича, начальника Управління методології бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України.

№68 за 2011 рік, сторінка 45

Як із 1 липня вести ПДВшний облік консультаційних послуг і портових зборів (Коментар до листа ДПАУ від 14.07.11 р. № 19023/7/16-1117)

По-перше, контролери нагадали: з настанням другого півріччя з Податкового кодексу України (далі — ПКУ) виключили пп. 196.1.14, що дозволяв не нараховувати ПДВ на постачання консультаційних, інжинірингових, інженерних, юридичних, бухгалтерських та інших послуг із пп. "в" п. 186.3 ПКУ (докладніше див. публікацію в нашій газеті № 56 за 2011 р., стор. 25).

№66 за 2011 рік, сторінка 25

Для всіх У рубриці «Нормативні документи» — Бухгалтерські нормативи: і знову корективи (Коментар до наказу Мінфіну від 31.05.11 р. № 664, набрав чинності 04.07.11 р.)

Триває підчищення бухгалтерських нормативно-правових документів для того, щоб вони не суперечили іншій чинній нормативці у цій сфері та відповідали сучасним вимогам. Із П(С)БО, Плану рахунків та Інструкції з його застосування вилучено застарілу термінологію щодо пенсійного страхування, страхування на випадок безробіття та замінили її загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням. Додали нову типову кореспонденцію для альтернативного обліку загальновиробничих витрат, передбаченого пп. 11.1 П(С)БО 16 «Витрати». провадили субрахунки до рахунку 48 «Цільове фінансування та цільові надходження». Згадали, зокрема, про бухоблік коштів, вивільнених від оподаткування. Тож, чогось надто революційного ці зміни не привнесли. Окрім одного — обліку спільної діяльності без утворення юрособи.

№66 за 2011 рік, сторінка 41

Для виробничників Собівартість під лупою: заповнюємо додаток СВ

Підприємствам промисловості доведеться докласти зусиль до того, аби заповнити додаток СВ до нової декларації з прибутку. Про загальний порядок складання останньої ми писали в газеті «Все про бухгалтерський облік» № 65 за 2011 рік. Продовжуючи тему звітності, автор розповів про основні питання, що цікавитимуть усіх бухгалтерів виробничих підприємств під час заповнення собівартісного додатка.

№66 за 2011 рік, сторінка 48

Турпослуги за агентськими договорами: ПДВшний облік

Наше підприємство уклало з туроператором агентський договір на продаж туристичних путівок. Згідно з таким договором ми шукаємо клієнтів та укладаємо з ними договори на туристичне обслуговування від імені тур­оператора, отримуємо та перераховуємо тур­оператору кошти в оплату турпродукту. За такі послуги туроператор виплачує нам винагороду. Чи може наше підприємство при обкладенні ПДВ застосувати ПДВшний спецрежим зі ст. 207 ПКУ? Якщо ні, то який механізм обкладення ПДВ застосовувати?

Не секрет, що ПКУ встановив особливі правила обкладення ПДВ для суб'єктів турдіяльності, але стосовно агентських договорів вони не працюють. Такий висновок випливає зі спецрежимної ст. 207 ПКУ. Адже в п. 207.1 ПКУ сказано: такі правила встановлені лише до оподаткування туристичних послуг, що надає особа, яка діє від свого власного імені, не є агентом іншої особи і використовує товари чи по­слуги інших осіб у процесі надання цих туристичних послуг.

№66 за 2011 рік, сторінка 56

Як відображати суми ПДВ у бухобліку бюджетних установ

Усі питання, пов'язані з обкладенням податком на додану вартість, урегульовано р. V ПКУ. Серед бюджетних установ чимало неплатників ПДВ. Однак якщо обсяг оподатковуваних операцій за останні 12 календарних місяців сукупно перевищив 300 тис. грн (без ПДВ), бюджетна установа зобов'язана зареєструватися платником податку в органі податкової за місцезнаходженням, дотримуючись вимог ст. 183 ПКУ (п. 181.1 ПКУ).

№66 за 2011 рік, сторінка 59

Торік оплатили зайво за відрядження: якбути зповерненою сумою

Бухгалтер бюджетної установи (утримується з держбюджету) у січні поточного року виявив, що при оплаті відрядження в грудні 2010 р. помилково нараховано більшу суму. У січні 2011 р. зайву суму за розпорядженням керівника утримали із зарплати працівника й повернули на реєстраційний рахунок. Під час ревізії працівники органів ДКРС висунули вимогу перерахувати переплачену суму до доходу бюджету.  Як показати цю операцію в обліку? Чи правомірна вимога ревізорів?
 
Нагадаємо: до лічильних помилок судова практика відносить неправильності в обчисленнях, дворазове нарахування заробітної плати за один і той самий період (п. 24 постанови Пленуму Верховного Суду України "Про практику застосування судами законодавства про оплату праці" від 24.12.99 р. № 13). Разом із тим не вважають лічильними помилками ті, що не пов'язані з обчисленнями, а також неправильне застосування норм закону, інших нормативно-правових актів, колдоговору. Тобто все залежить від конкретних обставин.
Проілюструємо на прикладах.

№63 за 2011 рік, сторінка 13

Вихідна допомога: облік, оподаткування та звітність

У разі звільнення за скороченням КЗпП передбачає для працівників гарантію — виплату вихідної допомоги. У консультації автор зупинився на порядку її розрахунку, обліку й оподаткування. Також приділено уваги відображенню сум вихідної допомоги у звітності роботодавця.