«Все про бухгалтерський облік»

Всеукраїнська професійна газета

Зробити стартовою в Internt Explorer
УЖЕ ЗА РІК ВІДЧУЄМО ПЕРЕТВОРЕННЯ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ

19-12-2014

Усю країну турбують перетворення податкової системи України, адже вона повинна не тільки змінити гардероб, а й змінитися внутрішньо. Безліч законопроектів на одну й ту саму тему породжують іще більше протиріч серед експертів ринку та платників податків. Запеклі дебати йдуть і серед читачів газети "Все про бухгалтерський облік". Законопроекти є, та чи пройдуть вони у Верховній Раді — уже зовсім інша справа. Ми не стали фантазувати, а просто постукали у двері Голови Державної фіскальної служби України Ігоря Олеговича Білоуса, і нам відчинили для відвертої та щирої бесіди.

Ігоре Олеговичу, уся країна в очікуванні запуску електронного адміністрування ПДВ. Проте від багатьох екс­пертів наразі чути, що є реальні проблеми. Яка ситуація на сьогодні?


І. О. Ні для кого не секрет, що головна мета електронного адміністрування - прибрати "мальований" ПДВ. Про його токсичний вплив на економіку країни навіть не буду говорити, бо кожен знає про це. Лише за вересень ми відловили фіктивного ПДВ на 500 млн грн.


Я більш ніж упевнений, що система електронного адміністрування ПДВ унеможливить брутальні махінації із цим податком.


Щоб ні в кого не було сумнівів: технічно ми готові запустити цей проект практично через тиждень. Для цього є все: і технічна частина, і правильна мотивація, і абсолютно чіткі цілі. Пілотна версія проекту вже готова й відпрацьована. Однак ми готові піти назустріч бізнесу, підтримати відстрочення запуску системи електронного адміністрування. Якщо буде відповідне рішення Парламенту, можна буде запустити її спочатку в тестовому режимі, аби кожен платник податків зміг детально розібратися в ній, а вже потім застосовувати в повній мірі. І лише, наприклад, із 01.04.15 р. ми переключимо платників на обов'язковість цієї системи. Тестовий період дозволить побачити, де є можливі прогалини в поверненнях ПДВ, технічно відшліфувати сервіс, покращити функціонал.


Що потрібно для того, аби змінити податковий клімат країни? Ідеться про прийняття законів чи якісь інші заходи?


І. О. Для того аби переломити систему повністю, замало говорити про зміну законодавства. Так, трансформація та зміна десятків законів України - це добре. Без цього ніяк. Але точно скажу, що цього замало. Я говорю сьогодні не про точкові зміни та "ямковий ремонт", а про реальні масштабні перетворення й реформування податкової системи країни. Насамперед потрібно провести реструктуризацію податкових органів. Нам серйозно потрібно задуматися над скороченням персоналу до 50%.


Не секрет, що сьогодні 609 компаній в Україні генерують 70% податкових надходжень у казну. Їх обслуговують менше ніж 1500 працівників.


Також потрібен перехід на електронні сервіси, які допоможуть бізнесу задихати вільніше. Нам потрібна модернізація. Досить жити минулим. Давайте застосовувати кращі сучасні практики - і результат буде.


Чи зміниться якось сама структура апарату?


І. О. Уже розробляється принципіально інша структура побудови Державної фіскальної служби України. Вона складатиметься з трьох рівнів: великий, середній та малий офіси та обслуговування фізосіб. Ми просто приберемо всі зайві ланки із системи. Залишаться професіонали, прогресивні люди. Але, повторюся, для цього потрібно впровадити відповідні електронні сервіси й вирішити запитання, пов'язані з мотивацією співробітників.


Реструктуризація апарату зі скороченням кількості персоналу для більш якісних показників, безумовно, потрібна. Але можуть виникнути проблеми в платників податків при поданні звітності. Чи потрібно буде їздити в інспекцію за 40-50 км?


І. О. Якщо ми запровадимо електронні сервіси в належному обсязі, ці проблеми відпадуть автоматично, адже платники податків звітуватимуть, сидячи в офісному кріслі.


Ба більше, зараз ми ведемо переговори з "Укрпоштою", для того аби поставити у відділеннях пункти обслуговування платників податків. Паралельно ми обговорюємо з одним із дер­жавних банків можливість створення пунк¬тів самообслуговування платників, що також значно полегшить життя бізнесу. Ми шукаємо баланс. І я впевнений, що ми на правильному шляху.


А зараз, відверто кажучи, є області, в яких платникам до найближчої інспекції 60 км.


Ходять чутки, що планують створити спеціалізовані суди з розгляду справ платників податків. Що можете сказати із цього приводу?


І. О. Так, справді, є ідея створення податкових судів. Це відома у світі практика, яка зарекомендувала себе з позитивного боку. Коли є вузькоспеціалізований суд, який буде закривати тільки один сектор, то й ефективність зростає в рази. Але поки що це питання на стадії обговорення.


Як будете контролювати інспекції? Подейкують, що у Вас є своя методика.


І. О. Фактично ми розробили систему індивідуального спостереження за інспекцією, яка виходить за свої звичні статистичні показники. Ця задача в мене на особистому контролі. Команда, яка працює над цим проектом, складається з фахівців, які знають свою справу. І в мене будуть результати по одній із інспекцій уже до кінця цього року.


Яких законів, на Вашу думку, потребує країна в найближчий час?


І. О. Їх багато. Головне тут - дотриматися балансу: бізнесу потрібно дати адекватне податкове навантаження з обґрунтуванням ставок і умов, державі - можливість стабільно фінансувати суспільні потреби. Мають бути грамотне планування й організація всієї системи як одного організму - тоді й буде гармонія.


Ми очікуємо втілення ініціатив, уже озвучених Урядом, зокрема щодо поетапного зменшення ЄСВ, податкового компромісу, податкової амністії для фізосіб, лібералізації валютного законодавства, скасування нематеріальних для бюджету податків та зборів.


Сподіваюся, усі ці реформи пройдуть і через рік ми відчуємо їх реальну дію.


Дякуємо, шановний Ігоре Олеговичу, за відверте інтерв'ю.
Нехай найамбітніші Ваші плани найдуть своє місце в майбутньому році!


Пошук по сайту:

Супер книги придбати швидко

Інтерв'ю з поетом
Євгенієм Юхницею

uhnitca_interview.mp3
Голосування за кращу, на Вашу думку, експертну роботу