«Все про бухгалтерський облік»

Всеукраїнська професійна газета

Зробити стартовою в Internt Explorer
Головна » Корисне » Відповіді на питання читачів » Коли надати відповідь на антимонопольний запит

Кількість переглядів11185

КОЛИ НАДАТИ ВІДПОВІДЬ НА АНТИМОНОПОЛЬНИЙ ЗАПИТ

Протягом якого строку має бути виконана вимога територіального відділення Антимонопольного комітету України про надання документів? 

Запитання надійшло на редакційну пошту
Відповідь

На жаль, законодавство не містить прямої вказівки на строк надання документів та інформації на вимогу Антимонопольного комітету (далі – АМК). Як ви знаєте, АМК, його органи та посадові особи мають повноваження вимагати від суб'єктів господарювання, об'єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, їх посадових осіб і працівників, інших фізичних та юридичних осіб безкоштовно надати інформацію, в тому числі з обмеженим доступом, необхідну для виконання АМК його завдань (п. 5 ч. 1, п. 5 ч. 2, п. 1 ч. 3 ст. 7, п. 5 ч. 1, ч. 4, п. 5 ч. 5 ст. 14, п. 4 ч. 2 ст. 15, п. 6 ч. 1 ст. 16, п. 5 ч. 1 ст. 17, ст. 221 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» від 26.11.93 р. № 3659-XII, далі – Закон про АМК). Таке право є в антимонопольників, коли вони розглядають заяви і справи щодо порушень законодавства про захист економічної конкуренції, проводять перевірки, та в інших законних випадках.

У свою чергу Закон України «Про захист економічної конкуренції» від 11.01.01 р. № 2210-III (далі – Закон № 2210) попереджає: неподання, подання в неповному обсязі, подання недостовірної інформації АМК, його територіальному відділенню у встановлені органами АМК, головою його тервідділення чи нормативно-правовими актами строки є порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції (п.п. 13-15 ст. 50).

Ось тут і криється головна заковика: як ми вже сказали, строки надання АМК інформації та документів, на жаль, нормативно не окреслені. Тобто слід дотримуватись строків, встановлених самим АМК, його органами чи посадовими особами, одним словом – тим, хто надіслав запит на підставі законів про АМК та Закону № 2210. До речі, свого часу АМК у листі від 25.12.07 р. № 21-29.4/05-8572 уточнив, що при визначенні строків надання інформації органи Комітету виходять з обсягу та складності збирання та опрацювання суб'єктом господарювання запитуваної інформації.

За порушення, передбачені п.п. 13-15 ст. 50 Закону № 2210, штрафують у розмірі до 1% доходу (виручки) суб'єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф (абз. 4 ч. 2 ст. 52 того ж Закону). А це може вилитися у доволі велику суму.

Якщо оштрафований суб’єкт господарювання добровільно не сплачує таку фінансову санкцію, то захисники економічної конкуренції стягуватимуть його разом з пенею в судовому порядку (ч. 7 ст. 56 Закону № 2210).

Хочемо звернути вашу увагу на один суттєвий нюанс. Не виключено, що ви отримаєте обов’язковий запит органу АМК чи голови його відділення про надання пояснень та їх документального підтвердження щодо правових відносин з іншим суб’єктом (контрагентом, пов’язаною особою тощо). Підставою такого запиту буде потреба в перевірці відомостей, отриманих від вашого візаві. У такому разі на відповідь дають три робочих дні. Проґавите строк — вам напевне призначать позапланову виїзну перевірку АМК (п. 8.8 Положення про порядок проведення перевірок додержання законодавства про захист економічної конкуренції, затвердженого розпорядженням АМК від 25.12.01 р. № 182-р).

Крім того, на посадових осіб, винних у неподанні або несвоєчасному поданні АМК інформації на його запит, може чекати адміністративний штраф за ч. 1 ст. 1664 Кодексу України про адміністративні правопорушення у розмірі до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто до 119 грн. Якщо з інформацією зволікали чи подали неповно або недостовірно фізособи-підприємці, то для цієї категорії штраф може сягнути 20-ти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, себто 340 грн.

У контексті нашої розмови цікаві акценти зробив Держпідприємництва у листі від 04.01.03 р. № 2-221/41. По-перше, орган АМК може вимагати не всі документи та інформацію щодо діяльності суб'єкта господарювання, а лише ті, які необхідні і достатні для перевірки дотримання антимонопольного законодавства.

По-друге, під поданням інформації в неповному обсязі розуміють подання інформації не в тому обсязі, який визначений в запиті АМК чи його органу. Тоді як подання недостовірної інформації – це направлення антимонопольникам відомостей, що не відповідають дійсності. По-третє, на думку Держкомпідприємництва, перед штрафуванням за вищезазначені порушення АМК чи його орган повинен довести вину (умисел чи необережність) суб'єкта господарювання — це необхідний елемент складу правопорушення.

Тепер звернімося до судової практики навколо строків надання відповіді на запит АМК. Один з варіантів розвитку подій знаходимо у постанові Вищого господарського суду України від 26.02.08 р. по справі № 25/100-07-2384 (див. п. 5 оглядового листа ВГСУ «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням конкурентного законодавства» від 22.10.08 р. № 01-8/634). Тут господарський суд постановив: відповідь на запит відділення АМК надали простим листом у межах строку. Однак антимонопольники стверджували, що листа не отримали. Суд зазначив: законодавство не передбачає якихось спеціальних форм, а також порядку надсилання відповіді на запит АМК. А відповідати суб'єкт господарювання має не за ненадходження, а за неподання інформації до АМК. Якщо факт подання (надсилання) листа встановлено (є підтвердження поштового відправлення, запис у Журналі реєстрації вихідної кореспонденції тощо), то відповідь на запит АМК вважається поданою.

Інший наголос подано в п. 4 оглядового листа ВГСУ «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням конкурентного законодавства (за матеріалами справ, розглянутих у касаційному порядку Вищим господарським судом України)» від 25.11.09 р. № 01-08/627. Там, базуючись на постанові того ж суду від 13.10.09 р. № 5/46-09, слуги Феміди вказали: перебіг строку для надання інформації на запит АМК чи його органу починається від дня фактичного отримання цього запиту суб’єктом господарювання. І не важливо, хто саме отримав таку вісточку на руки, – керівник суб'єкта господарювання чи уповноважений представник підприємства.

Олексій РОМАНОВ,

керуючий партнер юридичної фірми «ПАЛІТРА», м. Харків

У відповіді враховано норми законодавства станом на 29.04.2013

Рубрики:

»  Юридичні питання

Пошук по сайту:

Супер книги придбати швидко

Інтерв'ю з поетом
Євгенієм Юхницею

uhnitca_interview.mp3
Голосування за кращу, на Вашу думку, експертну роботу