«Все про бухгалтерський облік»

Всеукраїнська професійна газета

Зробити стартовою в Internt Explorer
Головна » Корисне » Відповіді на питання читачів » Чи має право підприємець-загальносистемник відображати у витратах амортизацію основних засобів

Кількість переглядів4624

ЧИ МАЄ ПРАВО ПІДПРИЄМЕЦЬ-ЗАГАЛЬНОСИСТЕМНИК ВІДОБРАЖАТИ У ВИТРАТАХ АМОРТИЗАЦІЮ ОСНОВНИХ ЗАСОБІВ
Підприємець-загальносистемник придбав основні засоби (вантажні автомобілі) після державної реєстрації, але до переходу на загальну систему оподаткування. Відповідно до п. 177.4 ПКУ: «До переліку витрат… належать документально підтверджеті витрати, що включаються до витрат виробництва згідно з розділом ІІІ цього Кодексу».
Чи включається до витрат амортизація ОЗ (так як відповідно до розділу ІІІ ПКУ амортизація включається до складу собівартості реалізованої продукції (наданих послуг)?
Відповідь
Безумовно, вантажний автомобіль — об'єкт основних засобів. Тому відразу списати витрати на його придбання до витрат, що виключають із загального оподатковуваного доходу в підприємця, не вийде. А все тому, що пп. 139.1.5 Податкового кодексу України (далі — ПКУ) забороняє включати до витрат видатки на придбання основних засобів. Такі витрати, згідно з п. 144.1 ПКУ, підлягають амортизації.
ПКУ дозволяє підприємцям-загальносистемникам включати суми амортизації до своїх витрат. Більше того, згідно з п. 138.8 ПКУ амортизація основних засобів потрапляє до витрат операційної діяльності в складі собівартості наданих послуг із перевезення вантажів.
Однак будьте готові, що податківці виступлять проти амортизації вартості Вашого вантажного автомобіля. У р. 180.04 ЄБПЗ вони зазначили: «Ведення бухгалтерського обліку складу валових витрат виробництва (обігу) і основних фондів або нематеріальних активів, що підлягають амортизації, для фізосіб-підприємців на загальній системі оподаткування законодавством не передбачено». Таким чином, до складу валових витрат фізособи-підприємця на загальній системі оподаткування не включається амортизація основних засобів.
Зрозуміло, це рекомендація, а не норма закону. Про офіційну позицію контролерів підприємець може дізнатися, звернувшись за податковою консультацією до своєї інспекції. Але перш ніж налаштуватися на відмову, урахуйте, що висновок податківців є досить суперечливим.
Справді, за р. III ПКУ на правилах бухобліку ґрунтується весь облік витрат і, зокрема, амортизації. Однак ст. 177 ПКУ не вимагає від підприємця-загальносистемника вести бухоблік, аби показати результати своєї діяльності. Разом з тим жодним нормативним актом підприємцю не забороняють вести бухоблік. До того ж заповнення Книги обліку доходів і витрат вимагає від підприємця певних бухгалтерських знань і навичок. Тож чому не організувати певний облік для можливості включити амортизацію до витрат? Уважаємо, що для підприємця це посильне завдання.
Пропонуємо використати такий метод бухобліку, як документування. Він полягає в тому, що кожну госпоперацію відображають за допомогою первинного документа. До речі, первинка — одна з умов для обліку витрат у підприємця (див. п. 177.4 ПКУ). Таким чином, витрати на придбання основних засобів у підприємця підтвердять розрахункові документи, а факт отримання — накладна (у т.ч. і податкова накладна). Про введення в експлуатацію автомобіля розповість форма ОС-1, про ремонти й ліквідацію — форми ОС-2 та ОС-3. А от зібрати всю інформацію про автомобіль допоможе інвентарна картка форми ОС-6. Задля визначення суми амортизації варто провести певні розрахунки, що узагальнюють у відповідних документах (наприклад, у формах ОС-14, ОС-15, ОС-16 залежно від виду діяльності підприємця). Записи в названих вище документах стануть свідченням того, що підприємець веде облік основних засобів та амортизації. На нашу думку, це дозволить підприємцю включити амортизацію до своїх витрат.

У відповіді враховано норми законодавства станом на 10.10.2011

Рубрики:

»  Приватне підприємництво

Пошук по сайту:

Супер книги придбати швидко

Інтерв'ю з поетом
Євгенієм Юхницею

uhnitca_interview.mp3
Голосування за кращу, на Вашу думку, експертну роботу