«Все про бухгалтерський облік»

Всеукраїнська професійна газета

Зробити стартовою в Internt Explorer
Головна » Корисне » Консультації » Держреєстрація прав на нерухомість: порядок спрощено

22.06.2015

Кількість переглядів 3034

Держреєстрація прав на нерухомість: порядок спрощено

(Коментар до постанови КМУ від 18.03.15 р. № 137)

Коментований акт[1] покликаний полегшити громадянам і юрособам процедури надання адміністративних послуг у сфері держреєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Ідеться як про саму держреєстрацію, так і про отримання відповідної документації від держреєстратора чи осіб, які його заміняють. Упевнені, нові правила дозволять більш ефективно боротися з корупцією.

Отже, передусім закріпили правило щодо юридичної рівносильності паперових й електронних варіантів:

  • рішення держреєстратора;
  • витягу з Держреєстру речових прав на нерухоме майно (далі — держреєстр);
  • свідоцтва про право власності на нерухоме майно.

Решта новацій стосуються змін в окремих урядових актах щодо держреєстрації прав на нерухомість. Наголосимо на ключових.

Приймання та видача документів про держреєстрацію

Закріпили на підзаконному рівні прийом та реєстрацію відповідних заяв (запитів) у базі даних, видачу документів щодо держреєстрації не лише держреєстратором чи нотаріусом. Ці функції зможуть здійснювати ще й ті суб'єкти, яким надано повноваження держреєстратора з прийому та видачі документів (див. п. 5 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою КМУ від 26.10.11 р. № 1141).

Наголосимо: такі повноваження тепер можуть виконувати посадові особи органів місцевого самоврядування, адміністратори центрів надання адміністративних послуг, нотаріуси (абз. 4 ч. 1 ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.04 р. № 1952-IV, п. 11 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ від 17.10.13 р. № 868, далі — Порядок № 868). Але ці посадовці не вправі формувати документи про держреєстрацію (свідоцтва, витяги). Така функція закріплена лише за держреєстраторами, а також за нотаріусами (лише у випадках, установлених законодавством). Отже, указані посадовці місцевого самоврядування чи адміністратори слугують проміжною ланкою між заявником та держреєстратором, приймаючи та видаючи документи. Зокрема, у разі позитивного рішення про держреєстрацію держреєстратор вносить інформацію в Держреєстр і відправляє реєстраційні дані адміністратору (посадовцю). Останній їх роздруковує й видає свідоцтво чи витяг із Держреєстру заявнику.

Видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно, витягів із Держреєстру

Тепер такі документи можна отримати не у звичній паперовій формі, а в електронній (як ви пам'ятаєте — тепер у них однакова юридична сила). Про це слід зазначити у своїй заяві (п.п. 24, 25, 26 Порядку № 868). Але пам'ятайте, що в цьому випадку паперову версію свідоцтва чи витягу не видадуть.

Окрім того, ці документи можуть бути виготовлені на папері не лише держреєстратором, а й іншими особами, названими в п. 11 Порядку № 868. У такому разі на них буде напис "Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно". Відповідний посадовець, який виготовив документ, скріпить цей напис своїм підписом (із зазначенням посади, прізвища та ініціалів) і засвідчить печаткою.

Заявник має право зазначити в заяві про своє бажання отримати свідоцтво чи витяг в електронному вигляді. Тоді держреєстратор надсилає відповідний документ на адресу електронної пошти заявника, зазначену в заяві. Його оформляють в електронній формі відповідно до вимог законодавства щодо електронних документів та електронного цифрового підпису.

Відмова в держреєстрації прав

Тепер у п. 28 Порядку № 868 бачимо вимогу зазначати в рішенні про відмову в держреєстрації прав усі підстави для прийняття такого вердикту. А якщо заявник бажав отримати витяг в електронному вигляді, то й рішення про відмову йому направлять на електронну пошту.

Особливості державної реєстрації іпотеки

Зміни торкнулися й цієї процедури. Так, якщо документи були подані посадовцю, названому в п. 11 Порядку № 868, або заявник бажає отримати відповідний витяг в електронному вигляді, то витяг із Держреєстру іпотекодавцю та іпотекодержателю, якщо вони не заявники, видасть держреєстратор.

Держреєстрація обтяжень речових прав на нерухомість

Щодо неї новація з коментованої постанови схожа на "іпотечну". А саме: спрацьовує в разі подання заяви із супровідними документами вищевказаному посадовцю чи бажання отримати електронний витяг. За однієї з таких підстав витяг із Держреєстру власнику та іншому правонабувачеві нерухомості, речові права якого обтяжено (боржникові), якщо вони не заявники, видасть теж держреєстратор.

Алла КОРОЛЬ,
консультант газети "Все про бухгалтерський облік"

Набрав чинності 05.04.15 р.