«Все про бухгалтерський облік»

Всеукраїнська професійна газета

Зробити стартовою в Internt Explorer
Головна » Корисне » Консультації » Гарантійні ремонти у ЗЕД: ситуації з практики

23.01.2015

Кількість переглядів 16967

Гарантійні ремонти у ЗЕД: ситуації з практики

Ось і настав час поглянути на гарантійні операції виробника, оптовика, продавця, сервісного підприємства та покупця гарантійного товару через призму документального оформлення й обліку на конкретних ситуаціях. Загальним умовам гарантійних зобов'язань та обліку в цій сфері ми присвятили цикл публікацій у газеті «Все про бухгалтерський облік» за 2013 р. № 43 на стор. 4, № 44 на стор. 4, № 56 на стор. 5, № 60 на стор. 45, № 70 на стор. 4, № 82 на стор. 6, № 83 на стор. 6 і № 85 на стор. 9. Розглянемо операції з гарантійних ремонтів у ЗЕД за участю резидентів — підприємств на загальній системі оподаткування.

СИТУАЦІЯ 1
ГАРАНТІЙНИЙ РЕМОНТ ЕКСПОРТОВАНОГО ТОВАРУ СИЛАМИ ЗОБОВ'ЯЗАНОГО ВИРОБНИКА — РЕЗИДЕНТА

Вінницьке підприємство — виробник настільних побутових інкубаторів, продало партію товару власного виробництва білоруському оптовикові — юрособі, визнавши при цьому за собою гарантійні зобов'язання строком на 3 роки (що прописано в супровідних / експлуатаційних документах на товар). Не уповноважуючи на гарантійне обслуговування третіх осіб, постачальник анонсував, що виконуватиме ці зобов'язання самостійно, за своєю адресою.

Уже через місяць виробник зіштовхнувся з претензією (рекламацією1) з боку білоруської фізособи — споживача (кінцевий покупець) щодо дефекту в одному з проданих виробів. Товар доставлено в Україну за рахунок виробника. У ремонтному центрі — підрозділі виробника визначили причину несправності: вихід із ладу німецької плати терморегуляції (імпортовано виробником) і замінили2 її (з огляду на «ремонтонепридатність») новою. Відремонтований товар відіслали назад до Білорусі, знову ж таки, за рахунок виробника. Дані операції наведемо для наочності на схемі 1.

1 Її варто оформити письмово за формою Заяви (додаток 8 до Порядку № 506), долучивши копії білоруських квитанцій, чеків чи інших документів на підтвердження факту купівлі там товару кінцевим споживачем.

2 Зверніть увагу: незважаючи на те, що відбулася заміна деталі — це все-таки гарантійний ремонт, у межах якого передано нову деталь, що не є постачанням гарантійного товару (запчастини). Тобто про гарантійну заміну товару не йдеться!

Питання з обмінним фондом не розглядаємо через те, що інкубатори не зазначено в «обов'язково-обмінному» переліку з Постанови № 172.

Схема 1. Увезення бракованого товару в Україну для ремонту

Правильне заповнення гарантійних документів — запорука дотримання вимог пп. 140.1.4 ПКУ

Аби віднести затрати на гарантійний ремонт до складу податкових витрат, підприємству необхідно виконати умови пп. 140.1.4 ПКУ. Розглянемо їх докладніше.

Умова 1. Оприлюднення рівня гарантійних зобов'язань. Як зазначено вище, ці умови прописано в супровідних документах на товар, отже, її виконано.

Умова 2. Відповідність порядку гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійних замін та переліку товарів, на які встановлюється гарантійне обслуговування, визначеному Кабміном України. Цю умову також виконано. Адже настільні побутові інкубатори цілком уписуються3 до Переліку груп технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, наведеного в додатку 1 до Порядку № 506.

3 Як «продукція виробничо-технічного призначення, що може бути використана в побуті».

Умова 3. Облік покупців, які отримали послуги гарантійного ремонту. Підприємство заповнило Книгу обліку покупців, що отримали гарантійну заміну товарів або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування) (за формою додатка до Порядку № 1263, далі — Книга) (див. зразок 1).

Зразок 1


КНИГА
обліку покупців, що отримали гарантійну заміну товарів або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування)

(грн.)

№ з/п Особа (покупець), реквізити документа, що її посвідчує (законного представника) Назва товару Кількість Ціна Номер касового чека (іншого розрахункового документа) Дата здійснення покупки Дата звернення покупця за отриманням гарантійної заміни товару або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування) Дата отримання покупцем гарантійної заміни товару або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування) Затрати за видами усунення дефектів
на безоплатне усунення недоліків товару на відшкодування витрат на усунення недоліків товару пропорційне зменшення ціни заміна товару на такий же товар або аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника) при розірванні договору та повернення сплаченої за товар грошової суми
сума у т.ч. ПДВ сума ПДВ сума ПДВ сума ПДВ сума ПДВ сума ПДВ
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
<...>
Петров Володимир Іванович, паспорт громадянина Республіки Білорусь Інкубатор побутовий «Термія-60», заводський номер Т-2469/23, плата терморегуляції б/н 1 300,00 0005783478 16.09.14 г. 25.09.14 г. 04.10.14 г. 56,00 4
<...>

4 ПДВ-зобов'язання з ремонтів виробник не визнає, оскільки гарантійний ремонт та використання запчастин не вважаються окремим постачанням. Докладніше про це — див. публікацію в газеті «Все про бухгалтерський облік» за 2013 р. № 70 на стор. 4.

Умова 4. Належне документальне оформлення гарантійних операцій. Оскільки виробник узяв на себе функції сервісного підприємства, він також має подбати про правовий бік питання й оформити для споживача (нехай навіть він і білоруський) усі гарантійні документи (квитанції / талони за формами № 2-гарант, № 4-гарант і № 7-гарант — додатки 3, 5, 9 до Порядку № 506) у зв'язку з проведеним ремонтом, а також занести інформацію про ремонт до Журналу обліку гарантійного ремонту (обслуговування) технічно складних побутових товарів (додаток 10 до Порядку № 506), див. зразок 2.

Зразок 2

ЖУРНАЛ
обліку гарантійного ремонту (обслуговування) технічно складних побутових товарів

Номер, за яким товар взято на гарантійний облік Дата взяття на облік Прізвище, ім’я та по батькові, адреса, номер телефону споживача Найменування і заводський номер товару. Заводський номер комплектуючого виробу, складової частини Характер недоліків Зауваження виконавця під час приймання товару на ремонт Термін закінчення ремонту Дата й підпис споживача про одержання товару після ремонту
<...>
23 27.09.14 р. Петров Володимир Іванович,
Республіка Білорусь, м. Мінськ, вул. Мяснікова, 1/1.
Тел. 223322223
Інкубатор побутовий «Термія-60», заводський номер Т-2469/23, плата терморегуляції б/н Вихід з ладу плати терморегуляції через виробничий брак 02.10.14 р. 04.10.14 р.
<...>

Наявність належним чином оформлених документів за гарантійними ремонтами важко переоцінити. Вони дозволять захистити відповідні податкові витрати виробника, яким податкові органи традиційно приділяють підвищену увагу (див., наприклад, лист ДПС України від 11.11.11 р. № 2598/5/15-1316). Докладніше про визнання гарантійних витрат виробниками див. у газеті «Все про бухгалтерський облік» № 56 за 2013 р., стор. 5.

Що стосується проблемного раніше питання віднесення гарантійних затрат щодо товарів, проданих покупцях-юрособам, то наразі його врегульовано УПК № 366 (див. газету «Все про бухгалтерський облік» № 63 за 2014 р., стор. 25). Тепер продавці сміливо можуть відносити такі витрати до складу податкових (звісно, при виконанні інших вимог пп. 140.1.4 ПКУ).

Облік гарантійного ремонту

Зупинимося коротко на деяких нюансах обліку даної гарантійної операції.

1. Розрахунок гарантійного забезпечення. Виробник бере розмір гарантійного забезпечення поточного місяця щодо випущених інкубаторів «Термія-60» на рівні фактичних гарантійних витрат (на всі види гарантій за цим видом продукції — ремонти, заміни, виплати «поворотного» відшкодування тощо) минулих 3 років (хоча чим більше — тим краще).

Наприклад: 3024 грн / 3 роки / 12 місяців = 84 грн.

Докладніше — див. газету «Все про бухгалтерський облік» № 44 за 2013 р., стор. 7.

2. Увезення-вивезення товару у зв'язку з ремонтом з точки зору митних режимів являє собою ввезення в режимі переробки та реекспорт. А тепер про це докладніше.

Товар, що експортується та ввозиться назад з метою ремонту, вважається іноземним (п. 15 ст. 4, ст. 84 МКУ), а тому наш виробник після одержання відповідного дозволу від митного органу (розділ V Порядку № 657) може розмістити його в митний режим «Переробка на митній території» (глава 23, ст. 150 МКУ).

Цей режим призведе для нашого виробника до відсутності ПДВ на ввезення (повне умовне звільнення, п. 206.12 ПКУ) та ввізного мита (ч. 1 ст. 148, ст. 284, ч. 12 ст. 286 МКУ).

Відремонтований об'єкт під час вивезення розміщують у митний режим реекспорту (ст. 147, ч. 1 ст. 160 МКУ) без вивізного мита (ст. 85, ч. 5 ст. 286 МКУ) та ПДВ (п. 206.5 ПКУ, докладніше про реекспорт див. у газеті «Все про бухгалтерський облік» № 27 за 2014 р., стор. 14). Зауважимо також, що ввезення на митну територію України, а також вивезення за її межі, незалежно від обраного митного режиму, товарів, митна вартість яких не перевищує еквівалент 150 євро, не є об'єктом обкладення ПДВ та митом (пп. 196.1.16 ПКУ, ст. 277 МКУ). Облік описаних операцій наведено в таблиці 1.

Облік у виробника послуг гарантійного ремонту експортованого товару

Таблиця 1

№ з/п Зміст господарської операції Бухгалтерський облік Сума, грн Податковий облік
дебет кредит доходи витрати
1Визнане гарантійне забезпечення віднесено на загальновиробничі витрати місяця 915 473 84
2Суму гарантійного забезпечення списано на виробничу собівартість 23 91 84
3Прийнято інкубатор для гарантійного ремонту 023 250
4Імпортні запчастини6 використано з метою гарантійного ремонту (виправлення зовнішнього браку) 24 202 20 20
5Визнано витрати виробника у зв'язку з виконанням гарантійного ремонту / виправленням зовнішнього браку (зарплата працівникам з нарахуваннями, доставка інкубатора, утримання гарантійної майстерні тощо) 24 13, 631, 65, 66, 685 та ін. 36 36
6Визнано податковий кредит з ПДВ, пов'язаний із витратами на гарантійний ремонт (сума умовна) 641/ПДВ 631, 685 5
7Відкориговано собівартість реалізованої продукції на вартість бракованої плати (визнано зовнішній невиправний брак) (901) (26) 20 -20
24 26 20
8Нараховано зобов'язання з ПДВ виходячи з ціни придбання бракованої плати у зв'язку з її використанням не в госпдіяльності (п. п. 198.5, 189.1 ПКУ) 24 641/ПДВ 4 7
9Втрати від браку списано за рахунок гарантійного забезпечення
(20 + 36 + 20 + 4) грн
473 24 80
10Передано відремонтований товар покупцеві 023 250

5 Включення забезпечень щодо майбутніх гарантійних витрат до складу загальновиробничих витрат передбачено пп. 17 п. 394 Методрекомендацій № 373. Див. також газету «Все про бухгалтерський облік» № 44 за 2013 р., стор. 7.
6 Зверніть увагу: податковий кредит з ПДВ щодо таких нових запчастин залишається недоторканним, оскільки їх використано в оплатній госпоперації. Зобов'язання з ПДВ на вартість гарантійного ремонту (з передання нових запчастин) не нараховуються (див. газету «Все про бухгалтерський облік» № 70 за 2013 р., стор. 4).
7 Вхідний ПДВ у даному випадку навряд чи можна розглядати як складову «гарантійних» витрат (пп. 140.1.4 ПКУ).

СИТУАЦІЯ 2
ГАРАНТІЙНИЙ РЕМОНТ ІМПОРТОВАНОГО ТОВАРУ СИЛАМИ ЗОБОВ'ЯЗАНОГО ВИРОБНИКА — НЕРЕЗИДЕНТА

Резидент імпортував для власних господарських потреб виробниче обладнання, увів його в експлуатацію і через певний час після початку використання виявив дефект, який можливо усунути під час ремонту. У ЗЕД-контракті на постачання обладнання питання гарантій постачальника (його обов'язків щодо усунення дефектів) не було врегульовано. Проте сторони домовилися, що постачальник-нерезидент здійснить гарантійний ремонт за кордоном і повністю компенсує витрати (втрати, збитки) українського покупця у зв'язку з ремонтом (на демонтаж, транспортування, сплату будь-яких пов'язаних із цим платежів, у тому числі мита і ПДВ — за їх наявності). Обладнання було вивезено за межі України для ремонту і після ремонту повернуто покупцеві. Відходів після ремонту не утворилося. Дані операції наведемо для наочності на схемі 2.

Схема 2. Вивезення обладнання за межі України для ремонту

Документальне оформлення

У зв'язку з тим, що у ЗЕД-контракті на постачання обладнання про гарантії постачальника (його обов'язки щодо усунення дефектів) нічого не сказано, сторонам варто врегулювати це питання додатково. Для цього:

1. Сторонам слід зафіксувати зобов'язання постачальника-виробника щодо гарантій у додатковій угоді до основного договору постачання обладнання. У цій угоді можна, наприклад, прописати, що «у разі постачання неякісного товару або його виходу з ладу в період перших 2-х років експлуатації, товар повертається постачальнику для відновлення робочих якостей чи заміни на новий». Там же можна зазначити, що «усі витрати (втрати) покупця у зв'язку з постачанням йому неякісного товару, ремонтом або заміною такого товару з боку постачальника компенсуються постачальником» в обумовленому далі порядку.

2. Покупець у двох примірниках складає односторонній рекламаційний акт про виявлені дефекти, один примірник якого разом із претензією передає постачальнику-нерезиденту. Уточнимо: рекламаційний акт — це використовуваний у ЗЕД і внутрішніх операціях документ, в якому максимально докладно фіксують дефекти та причини їх виникнення, умови усунення з усіма обов'язковими реквізитами первинки. Затвердженої форми рекламаційного акта для гарантійних ремонтів немає. Акт про виявлені дефекти обладнання (типова ф. № М-17, затверджена Наказом № 193) навряд чи підійде, бо він призначений для оформлення дефектів, виявлених у процесі ревізії, монтажу та випробування обладнання і не містить усіх необхідних реквізитів. Тому форму рекламаційного акта для гарантійних ремонтів зазвичай опрацьовують самостійно. Можна використовувати таку форму, що зустрічається на практиці (див. зразок 3).

Зразок 3


РЕКЛАМАЦІЙНИЙ АКТ № 1

м. Київ21 жовтня 2014 року

Назва організації (покупця): ТОВ «Вимпел»

Контактна особа: посада, ПІБ, телефон: Директор Приходько С.П., + 38 044 222 22 22

Найменування виробу: Perforator NV 3456/F Заводський / Серійний номер: NV 2378953

Придбано на підставі: Договір постачання 145/14 від 29.04.14 р. Між ТОВ «Вимпел», Україна, і Flyout LTD, Польща

Кількість: 1 Місце знаходження (експлуатації): Україна, м. Київ, вул. Воздвиженська, 23Б

Опис робіт щодо виробу до виявлення дефекту (технічні обслуговування, ремонти та ін.) технічне обслуговування і ремонт не провадилися

Опис дефекту (докладно) руйнування кріплення MH 12

Можлива причина виходу з ладу: виробничий брак

Опис умов виявлення дефекту: у процесі експлуатації

Дата виявлення дефекту: 21.10.14 р. Період роботи до відмови: 64 календарних дні

Вимоги покупця щодо врегулювання рекламації (спосіб урегулювання): Безкоштовне усунення виявлених дефектів

Комплектність переданого виробу: згідно з умовами постачання

Адреса повернення виробу: Україна, м. Київ, вул. Воздвиженська, 23Б

До цього акта додаються такі підтвердні документи:

1. Пояснення Начальник цеху Головань А.Н. від 21.10.14 р.

Складено комісією у складі:

ПосадаПідписПІБ
Голова:ДиректорПриходькоПриходько С.П.
Члени комісії:Начальник цехуГолованьГоловань А.Н.

Реквізити та відбиток печатки покупця

Цей документ підписують експерти підприємства-покупця та/або (щоб надати «ваги» і забезпечити об'єктивність) його можуть підписати сторонні експерти (наприклад, експерти Торгово-промислової палати України). Підписатися під актом мають право і представники постачальника (виробника), які також можуть взяти участь (наприклад, за результатами повідомлення покупця) в обстеженні товару. У даному разі «Рекламаційний акт» можна буде перейменувати на «Акт огляду» чи «Акт обстеження». Додамо також, що з приводу гарантійних претензій покупця щодо транспортних засобів складати рекламаційний акт зобов’язали сервісне підприємство, продавця або виробника (п. 29 Порядку № 721).

3. Факт передачі об'єкта ОЗ у ремонт і повернення з ремонту одержувач фіксує в таких первинних документах (докладніше — див. газету «Все про бухгалтерський облік» № 11 за 2012 р., стор. 23, і № 87 за 2012 р., стор. 22):

  • наказі (розпорядженні) про тимчасове виведення ОЗ з експлуатації (що призведе до припинення нарахування бухгалтерської і податкової амортизації, якщо ремонт триватиме більше місяця), а після ремонту — у наказі (розпорядженні) про введення його в експлуатацію;
  • у двох примірниках Акта приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів за ф. № ОЗ-1 та Акта приймання-здавання відремонтованих, реконструйованих і модернізованих об'єктів за ф. № ОЗ-2 (обидві форми затверджено Наказом № 352).

4. Сам факт проведення гарантійного ремонту, хоча він і безоплатний, зафіксують у двосторонньому Акті приймання-передачі виконаних робіт (див. газету «Все про бухгалтерський облік» № 17 за 2011 р., стор. 44).

Зверніть увагу!

Якщо ремонт зводиться лише до заміни деталей / запчастин, що вийшли з ладу, то на практиці в ролі Акта приймання-передачі виконаних гарантійних робіт іноді виступають Акти заміни запчастин або Акти відновлення запчастин довільної форми (треба лишень слідкувати, аби вони містили всі реквізити первинного документа) (див. зразок 4). Під час оформлення даного акта, можливо, доведеться зробити поправки з огляду на здійснення гарантійного ремонту нерезидентом, який, наприклад, може не мати печатки як такої.

Зразок 4


АКТ ЗАМІНИ ЗАПАСНИХ ЧАСТИН №

м. Киев31 жовтня 2014 року

Цей акт складено між Flyout LTD, Польща (Виконавець) і ТОВ «Вимпел» (Отримувач) у тому, що Виконавцем на підставі Рекламаційного акта № 1 від 21.10.14 р. було виконано гарантійний ремонт виробу Perforator NV 3456/F у зв'язку з виконанням гарантійних зобов'язань, прийнятих Flyout LTD, Польща у межах Договору постачання 145/14 від 29.09.14 р..

У рамках гарантійного ремонту Виконавцем було встановлено (замінено) такі запасні частини:

№ з/пПричина встановлення (заміни) запчастин Установлено (замінено) запасні частини
Дата встановлення (заміни)НайменуванняКількістьВартість одиниці, валютаЗагальна вартість, валюта
1 Руйнування через виробничий брак 31.10.14 р. кріплення MH 12 1 EUR 23 EUR 23

Зняті під час ремонту запчастини/деталі не підлягають відновленню/подальшому використанню та утилізуються Виконавцем згідно з вимогами законодавства.

РЕКВІЗИТИ й ПІДПИСИ/ВІДБИТКИ ПЕЧАТОК сторін

Облік

Розглянемо деякі митні та облікові нюанси.

1. Митний режим і митні платежі при вивезенні об'єкта ремонту. Після одержання дозволу від митного органу (розділ V Порядку № 657) об'єкт ремонту розміщують у митний режим «переробка за межами митної території», що обумовить для покупця безПДВшне вивезення за межі України (п. 206.13 ПКУ), але може призвести до наявності вивізного мита (ч. 2 ст. 164 МКУ).

2. Митний режим і митні платежі при ввезенні. Відремонтований об'єкт покупець ввозить із приміщенням у режим імпорту (ст. 162 МКУ) без ввізного мита (ч. 2 ст. 168, ч. 13 ст. 286 МКУ) та без «імпортного» ПДВ з огляду на спеціальне звільнення пп. 206.2.2 ПКУ.

Повторимо: ввезення на митну територію України, а також вивезення за її межі, незалежно від обраного митного режиму, товарів, митна вартість яких не перевищує еквівалент 150 євро, не є об'єктом обкладення ПДВ і митом (пп. 196.1.16 ПКУ, ст. 277 МКУ).

3. Перевиставлення на постачальника витрат покупця у зв'язку з проведенням гарантійного ремонту та їх компенсація постачальником. Витрати на демонтаж, транспортування, послуги митного брокера тощо, понесені покупцем ОЗ у зв'язку з їх безкоштовним гарантійним ремонтом, покладеним на постачальника, не пов'язані з госпдіяльністю покупця, у зв'язку з чим покупець не має підстав визнати їх своїми (у тому числі для податкових цілей). У свою чергу, сума компенсації — це не дохід. Від визнання компенсації доходом у податковому обліку покупця захистить пп. 136.1.5 ПКУ. У цьому разі можна говорити саме про збитки вітчизняного покупця, яких могло і не бути, коли б не порушення його прав на якісну продукцію з боку іноземного виробника. ПДВ у зв'язку з одержанням компенсації не нараховують (немає об'єкта оподаткування — постачання).

Облік описаних операцій наведено в таблиці 2.

Облік у покупця ремонту гарантійного товару, виконаного нерезидентом

Таблиця 2

№ з/пЗміст господарської операції Бухгалтерський облікСума, $/грнПодатковий облік
дебеткредитдоходивитрати
1Виведено об'єкт ОЗ з експлуатації у зв'язку з переданням у ремонт 104/2
«Машини та обладнання в ремонті»
104 14000
2Отримано послуги транспортування, митного брокера тощо (з ПДВ) 685 311 2000
3Перевиставлено витрати на постачальника (курс НБУ — 12,3 грн/$) 377 685 $162,6
2000
4Введено в експлуатацію відремонтований об'єкт ОЗ 104 104/2
«Машини та обладнання в ремонті»
14000
5Надійшли кошти від постачальника на розподільчий рахунок (курс НБУ — 12,61 грн/$) 314 377 $162,6
2050,39
6Відображено курсову різницю під час надходження коштів від нерезидента [$162,6 х (12,61 грн/$ - 12,3 грн/$)] 377 714 50,39 50,39
7Віднесено на фінансовий результат курсову різницю під час надходження коштів від нерезидента 714 791 50,39

СИТУАЦІЯ 3
ГАРАНТІЙНИЙ РЕМОНТ ІМПОРТОВАНОГО ТОВАРУ СИЛАМИ НЕЗОБОВ'ЯЗАНОГО СЕРВІСНОГО ПІДПРИЄМСТВА — РЕЗИДЕНТА ДЛЯ ЗОБОВ'ЯЗАНОГО ВИРОБНИКА — НЕРЕЗИДЕНТА

Нерезидент — виробник побутових електроприладів (холодильники, плити, пилососи та ін.) заявив себе у супровідних (експлуатаційних) документах як зобов'язану за гарантією особу, у зв'язку з чим уклав «в обхід» оптовиків (імпортерів) низку прямих оплатних договорів про виконання власних гарантійних зобов'язань із підприємствами-резидентами. Деякі з них є сервісними (ремонтними) організаціями «у чистому вигляді», а деякі — підприємствами роздрібної торгівлі з ремонтними підрозділами у своєму складі. Припустимо, за умовами співробітництва з виробником сервісні підприємства одержують запчастини і матеріали для використання в гарантійному ремонті від виробника безкоштовно, але без переходу права власності на них (на умовах відповідального зберігання). При цьому, виконуючи за плату чужі гарантійні зобов'язання, сервісні підприємства беруть на себе додаткову функцію з формування та підтримання обмінного фонду товарів.

Для нашого прикладу встановимо, що товари (МНМА) до обмінного фонду закуплено сервісним підприємством (нехай це буде продавець із ремонтним центром при ньому) за власний кошт і таке формування обмінного фонду й подальші операції продавця з ним оплачуються нерезидентом як окремі, оподатковувані ПДВ послуги обмінного фонду. Деякі продавці оголосили від свого імені про гарантії для проданих товарів, що перевищують за строком гарантії виробника. Виходить, гарантійний ремонт можливий як у межах гарантійного строку виробника, так і в рамках гарантійного строку продавця (див. схему 3).

Схема 3. Гарантійні послуги сервісного центру

Облік

Облік «чужих» гарантійних ремонтів (виконаних на виконання зобов'язань виробника, у межах його гарантійних строків) для сервісного підприємства нічим принциповим не відрізнятиметься від обліку «негарантійних» оплатних ремонтних робіт для нерезидента. Так, постачання останньому послуг ремонту є об'єктом обкладення ПДВ (пп. «г» пп. 186.2.1 ПКУ). Водночас для самого сервісного підприємства ремонтні роботи, здійснені на виконання гарантійних зобов'язань виробника, — не гарантійні, і тому йому не потрібно застосовувати до власних витрат умови «гарантійного» пп. 140.1.4 ПКУ. Він виконує такі роботи в рамках своєї госпдіяльності (основної чи додаткової), одержує за них оплату від замовника — нерезидента, і у зв'язку з цим обґрунтовано претендує на податкові витрати і кредит з ПДВ.

Що стосується ремонтів у межах власних гарантійних строків продавця, виконаних ним своїм коштом, то їх документальне оформлення та облік будуть подібні з документальним оформленням та обліком «господарських» гарантійних ремонтів виробника-резидента (див. ситуацію 1). Облік продавцем — сервісним підприємством «чужих» і «своїх» гарантійних ремонтів, а також послуг обмінного фонду для виробника-нерезидента наведено в таблиці 3.

Облік послуг сервісного центру для нерезидента — постачальника гарантійних товарів

Таблиця 3

№ з/пЗміст господарської операції Бухгалтерський облікСума, грнПодатковий облік
дебеткредитдоходивитрати
Послуги обмінного фонду для нерезидента
1Передано МНМА з обмінного фонду в користування споживачам8 112/2
«МНМА в користуванні»
112 4000
2Повернуто МНМА споживачами до обмінного фонду 112 112/2
«МНМА в користуванні»
4000
3Надійшла передоплата від нерезидента за послуги обмінного фонду на розподільчий рахунок (умовний курс НБУ, що діє на початок дня надходження передоплати, — 12,61 грн/$) 314 681 $95,16
1200
4З розподілрахунку списано 75% інвалюти для обов'язкового продажу 334 314 $71,37
900
5Надійшла на валютний рахунок підприємства виручка в інвалюті в розмірі 25% (курс НБУ — 12,61 грн/$) 312 314 $23,79
300
6Відображено дохід від продажу інвалюти за курсом МВРУ 13,395грн/$ (умовно)
($71,37 х (13,395грн/$ - 12,61 грн/$))
334 711 56 56
7Надійшла на поточний рахунок у гривнях виручка в розмірі 75% (за вирахуванням комісійної винагороди банку). Умовні курси НБУ — 12,61 грн/$, МВРУ — 13,395 грн/$
($71,37 х 13,395 грн/$ - 11 грн)
311 334 945
8Нараховано зобов'язання з ПДВ щодо послуг обмінного фонду 643 641/ПДВ 200
9Списано суму комісійної винагороди банку (сума умовна) 92 334 11 11
10Відображено витрати, пов'язані з наданням послуг обмінного фонду 23 13, 631, 65, 66, 685 та ін. 700
11Визнано пов'язаний із витратами податковий кредит з ПДВ (сума умовна) 641/ПДВ 631, 685 80
12Підписано з нерезидентом акт наданих послуг обмінного фонду (курс НБУ— 12,61 грн/$) 362 703 $95,16
1200
1000
13Відображено собівартість наданих послуг 903 23 700 700
14Закрито розрахунки з ПДВ 703 643 200
15Проведено залік заборгованості з передоплати 681 362 1200
16Сформовано фінансовий результат за послугами 791 903 700
703 791 1000
Ремонтні роботи для нерезидента (за гарантіями нерезидента, із заміною імпортної запчастини)
1Отримано від нерезидента (ввезено в режимі імпорту) запчастини та комплектуючі для використання в гарантійному ремонті без переходу на них права власності продавцю (митна вартість $80, умовний курс НБУ — 12,5 грн/$) 022 1000
2Оплачено мито (умовно 50 грн) і ПДВ
((1000 + 50) х 20% + 50)
377 311 260
3Віднесено суму «імпортного» ПДВ до податкового кредиту9 641/ПДВ 377 210
4Прийнято товар для гарантійного ремонту 023 2000
5Передано товар з обмінного фонду в користування споживачеві 112/2
«МНМА в користуванні»
112 2000
6Списано використані в ремонті запчастини та комплектуючі 022 1000
7Відображено витрати на ремонтні роботи (включаючи витрати у зв'язку з імпортом запчастин) 23 13, 377, 631, 65, 66, 685 та ін. 550
8Визнано пов'язаний із витратами на ремонт ПДВ-кредит (умовно 50 грн) 641/ПДВ 631, 685 50
9Передано відремонтований товар споживачеві 023 2000
10Повернуто товар споживачем до обмінного фонду 112 112/2
«МНМА в користуванні»
2000
11Виконано ремонтні роботи (підписано з нерезидентом акт виконаних робіт). Курс НБУ на початок дня — 12,61 грн/$ (умовно) 362 703 $57,1
720
600
12Нараховано зобов'язання з ПДВ 703 641/ПДВ 120
13Відображено собівартість виконаних робіт 903 23 550 550
14Сформовано фінансовий результат за ремонтними роботами 791 903 550
703 791 600
15Отримано оплату за виконані роботи від нерезидента на розподілрахунок. Курс НБУ на початок дня — 12,78 грн/$ 314 362 $57,1
729,74
16Відображено курсові різниці на дату операції (12,78 -12,61) х $57,1 362 714 9,74 9,74
17З розподілрахунку списано 75% валюти для обов'язкового продажу 334 314 $42,83
547,37
18Надійшла на поточний рахунок підприємства експортна виручка в іноземній валюті в розмірі 25% (курс НБУ — 12,78 грн/$) 312 314 $14,27
182,37
19Відображено дохід від продажу валюти за курсом МВРУ 13,31 грн/$ (умовно) ($42,83 х (13,31 грн/$ - 12,78 грн/$)) 334 711 22,7 22,7
20Надійшла на поточний рахунок у гривнях виручка в розмірі 75% (за вирахуванням комісійної винагороди банку), курс МВРУ — 13,31 грн/$
($42,83 х 13,31 грн/$ - 10 грн)
311 334 560,07
21Списано комісійну винагороду банку 92 334 10 10
Гарантійні ремонти власними силами в межах гарантій самого продавця
1Сформовано гарантійне забезпечення за рахунок витрат на збут 93 473 100
2Прийнято товар для гарантійного ремонту 023 2000
3Передано товар з обмінного фонду в користування споживачеві 112/2
«МНМА в користуванні»
112 2000
4Понесено витрати у зв'язку з виконанням гарантійного ремонту (запчастини, зарплата працівників із нарахуваннями, експертиза, доставка, утримання гарантійної майстерні та обмінного фонду тощо10) 473 13, 207, 631, 65, 66, 685 та ін. 170 170
5Визнано пов'язаний із витратами на гарантійний ремонт податковий кредит з ПДВ (сума умовна)11 641/ПДВ 631, 685 23
6Коригування собівартості реалізованого товару на вартість відремонтованої складової, не використаної в госпдіяльності (вартість заміненої запчастини — 20 грн) (902) (282) 20 -20
473 282 20
7Нараховано зобов'язання з ПДВ за невикористаною в госпдіяльності складовою товару / заміненою запчастиною (у сумі раніше відображеного податкового кредиту) 473 641/ПДВ 4
8Передано відремонтований товар споживачеві 023 2000
9Повернуто товар споживачем до обмінного фонду 112 112/2
«МНМА в користуванні»
2000

8 Із зазначенням про це у квитанції про прийняття товару на гарантійний ремонт за ф. № 7-гарант згідно з Порядком № 506.
9 У цьому питанні будемо керуватися «гарними» роз'ясненнями податківців (див. лист ДПСУ від 27.03.12 р. № 5434/6/23-50.0114, опублікований у газеті «Все про бухгалтерський облік» № 92 за 2012 р., стор. 13, а також роз'яснення в категорії 101.02 Загальнодоступного інформаційно-довідкового ресурсу, далі — ЗІР) та ігноруватимемо «погані» (див. роз'яснення в категорії 101.16 ЗІР), де фіскали використали вже відомий нам аргумент — право на податковий кредит нібито відсутнє, оскільки відсутній факт придбання товарів. У нашому ж випадку всіх умов для визнання податкового кредиту дотримано — імпортовані товари використовуються в оподатковуваних ПДВ операціях (ремонтні роботи) у межах господарської (оплатної ремонтної) діяльності продавця. Хоча для продавця не буде зайвим заручитися індивідуальною податковою консультацією на підтвердження такого висновку.
10 Зверніть увагу: податкові витрати продавець визнає за пп. 140.1.4 ПКУ, за умови ведення Книги (див. ситуацію 1).
11 Податковий кредит з ПДВ щодо таких витрат залишиться недоторканним, оскільки їх використано в оплатній госпоперації. Зобов'язання з ПДВ на вартість гарантійного ремонту (щодо передання нових запчастин) не нараховується (див. газету «Все про бухгалтерський облік» № 70 за 2013 р., стор. 4).

Для продавця зі своїм сервісним центром документальне оформлення гарантійних ремонтів буде аналогічне описаному в ситуації 1. За «чужими» (для виробника — у межах його гарантійного строку) і «своїми» (у межах свого гарантійного строку) ремонтами продавець муситиме оформлювати для споживачів гарантійні документи (квитанції/талони за формами № 2-гарант, № 4-гарант і № 7-гарант) за правилами Порядку № 506, а також вносити інформацію про ремонти до Журналу обліку гарантійного ремонту (обслуговування) технічно складних побутових товарів.

Звичайно, розглянуті нами випадки гарантійних ремонтів не охоплюють й половини можливих на практиці варіантів. Ми приділили увагу лише найбільш цікавим і поширеним ситуаціям. У решті пропонуємо керуватися, насамперед, характером (правовою складовою) здійснюваних операцій.

Сергій КИРИЛОВ,
експерт з питань оподаткування

Список використаних нормативно-правових актів:

1. ПКУ — Податковий кодекс України.

2. МКУ — Митний кодекс України.

3. Постанова № 172 — постанова КМУ «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів» від 19.03.94 р. № 172.

4. Наказ № 193 — наказ Мінстату України «Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку сировини та матеріалів» від 21.06.96 р. № 193.

5. Наказ № 352 — наказ Мінстату України «Про затвердження типових форм первинного обліку» від 29.12.95 р. № 352.

6. Порядок № 506 — Порядок гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів, затверджений постановою КМУ від 11.04.02 р. № 506.

7. Порядок № 721 — Порядок гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни дорожніх транспортних засобів, затверджений наказом Міністерства промислової політики України від 29.12.04 р. № 721.

8. Порядок № 657 — Порядок виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму, затверджений наказом Мінфіну України від 31.05.12 р. № 657.

9. Порядок № 1263 — Порядок обліку покупців, що отримали гарантійну заміну товарів або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування), затверджений наказом Мінфіну України від 03.12.12 р. № 1263.

10. Методрекомендації № 373 — Методичні рекомендації з формування собівартості продукції (робіт, послуг) у промисловості, затверджені наказом Мінпромполітики України від 09.07.07 р. № 373.

11. УПК № 366 — Узагальнююча податкова консультація, затверджена наказом Міндоходів України від 01.07.14 р. № 366.