«Все о бухгалтерском учете»

Всеукраинская профессиональная газета

Cделать стартовой в Internt Explorer
Главная » Полезное » Консультации » Вслепую на минном поле: заполняем розничную алкоотчетность

10.05.2016

Кількість переглядів 12974

НАОСЛІП НА МІННОМУ ПОЛІ: ЗАПОВНЮЄМО РОЗДРІБНУ АЛКОЗВІТНІСТЬ

? Кафе (приватний підприємець) здійснює продаж алкогольних напоїв, як у чистому вигляді, так і в складі коктейлів. Знаю, що починаючи зі звіту за квітень 2016 року роздрібні продавці алкоголю повинні подавати до податкової звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв.

Поясніть, будь-ласка, як заповнити цей звіт?

І. Пивоварова, бухгалтер, м. Хмельницький

ВІДПОВІДЬ: Ви маєте рацію, починаючи зі звіту за квітень 2016 року, усі роздрібні продавці алкогольних напоїв (власники відповідної алколіцензії) мають щомісячно подавати до податкової за основним місцем обліку продавця в ЕЛЕКТРОННІЙ формі Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв в роздрібній мережі за ф. № 1-РА (далі – Звіт). Дедлайн для квітневого звіту – 10.05.16 р. Зараз розповімо, як цей документ заповнити.

Звісно, Мінфін не обмежився лише бланком нового звіту. Відомство затвердило й порядок його заповнення (далі – Порядок заповнення Звіту) – тим самим наказом Мінфіну України «Про затвердження форм звітів щодо виробництва й обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та порядків їх заповнення» від 11.02.16 р. № 49 (далі – Наказ № 49). Але цей документ викликає більше запитань, аніж допомагає в заповненні Звіту. Пояснимо все по порядку.

Відмітимо: роздрібні продавці алкоголю – юрособи, які мають у своєму складі структурні одиниці, які не є юрособами, заповнюють ф. № 1-РА в цілому по підприємству з урахуванням усіх структурних одиниць (п. 3 р. І Порядку заповнення Звіту).

І що важливо: неподання чи несвоєчасне подання Звіту або подання його з недостовірними відомостями коштуватиме 17000 грн (абз. 18 ч. 2 ст. 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-BP). Тож не варто нехтувати ані граничними строками подання Звіту, ані правильністю його заповнення.

І якщо зі строками подання Звіту все зрозуміло, то порядок його заповнення оптимізму не додає. Про це зараз і поговоримо.

Заповнюємо заголовну частину звіту

Тут роздрібному продавцю алкоголю треба вказати:

1) код за ЄДРПОУ – 8 цифр (якщо це юрособа), або ж реєстраційний номер облікової картки платника податків[1] – 10 цифр (якщо йдеться про приватного підприємця).

2) найменування (для юросіб) – оскільки в Порядку заповнення Звіту з цього приводу ні слова, рекомендуємо давати повне найменування (наприклад, Товариство з обмеженою відповідальністю «Сонечко»). Приватні підприємці зазначають своє прізвище, ім'я, по батькові (звісно, теж повністю).

3) місцезнаходження (для юросіб) або місце проживання (для підприємців). Формат введення цієї інформації питань не викликає. Тому заповнити це поле не складно.

4) реєстраційний номер роздрібної алколіцензії (це 13 цифр), тобто серію та номер ліцензії не вказують!, і строк дії дозвільного документу (з … по…). Цю інформацію теж беруть із бланка ліцензії. Нагадаємо, роздрібну алколіцензію видають терміном на 1 рік (ч. 18 ст. 15 Закону № 481).

ВАЖЛИВО! Якщо в звітному місяці суб’єкт господарювання має декілька діючих роздрібних алколіцензій, замість реєстраційних номерів таких ліцензій податківці радять вказувати КІЛЬКІСТЬ отриманих ліцензій. І в такому випадку строк дії ліцензій не заповнюється (див. роз’яснення в категорії 115.03 ЗІР). Але з роз’яснення фіскалів не зрозуміло, як саме позначати кількість ліцензій: цифрами чи словами. Вважаємо, треба виходити з електронної форми звіту, і вказувати кількість алколіцензій арабськими цифрами (наприклад, «3»).

Заповнюємо табличну частину звіту

Перш ніж пройдемося по графах таблиці, акцентуємо увагу на одиницях виміру, у яких треба заповнювати кількісні показники ф. № 1-РА та, головне, як їх округлювати (у Порядку заповнення ф. № 1-РА про це жодного слова).

Традиційно, перед останнім днем подачі Звіту – 6 травня (епічніше було б тільки в останній день – 10 числа), податківці поповнили базу ЗІР роз’ясненнями щодо його заповнення. Як то кажуть, спасибі й на цьому.

Так, із приводу одиниць виміру та округлення показників звіту, у категорії 115.03 ЗІР, фіскали повідомили: показники ф. № 1-РА заповнюють у тис. дал. (у тисячах декалітрів) з округленням до ШЕСТИ знаків після коми (наприклад 0,5 л відображають як 0,00005 тис. дал). Електронна форма цього звіту передбачає заповнення показників з точністю саме до шести знаків після коми.

Від себе пояснимо, що декалітр (дал) – це одиниця виміру об’єму рідини (у т.ч. алкогольних напоїв, етилового спирту). Це величина, що у 10 разів більша, ніж 1 літр. Тобто, 1 дал = 10 л. Оскільки у роздробі (власне, як і в опті), кількісний облік алкоголю ведуть у літрах, для заповнення ф. № 1-РА потрібно літри перевести в декалітри. Це не складно, звичайна пропорція: 1 л = 0,1 дал. Тепер безпосередньо про табличну частину звіту.

Графа 1 «Код продукції» – у ній вказують код продукції згідно з додатком до наказу № 49. Для заповнення цієї графи потрібна перша таблиця додатка до наказу № 49, її назва «Коди продукції». Вона складається з трьох колонок: перша – власне, код продукції (від 1 до 84), який треба вписати до графи 1 ф. № 1-РА, друга – код згідно з УКТ ЗЕД, і третя – вид продукції.

Графа 2 «Вид продукції». Формулювання (по суті назву алкогольного напою) беремо з третьої колонки першої таблиці додатка до наказу № 49.

Графа 3 «Залишок на початок звітного місяця». Очевидно, що для заповнення цього показника, як і решти кількісних показників звіту, потрібні облікові дані. Юрособам в цьому плані легше. Бухгалтеру достатньо сформувати в програмному забезпеченні (наприклад, в 1С) за звітний місяць кількісний аналіз субконто (по рахунку 28 «Товари») за звітний місяць. Для заповнення графи 3 знадобиться показник «Сальдо на початок періоду». Але для заповнення ф. № 1-РА знадобиться згрупувати алкоголь за видами, зазначеними в таблиці 1 додатка до наказу № 49 (по суті, за кодами згідно з УКТ ЗЕД). Тому що первинний облік товарів ведуть в розрізі товарної номенклатури (наприклад, обліковують не горілку в цілому, а горілку різних торгових марок), а алкозвіт заповнюють в розрізі саме видів алкоголю (віскі, горілка, пиво солодове тощо).

У підприємців ситуація дещо складніша. Оскільки бухобліку вони не ведуть, програмного забезпечення для автоматизованої обробки облікових даних у них не має. Книга обліку доходів або доходів та витрат, як то кажуть, їхнє все. Але дані цих облікових регістрів, заповнити ф. № 1-РА, м’яко кажучи, не допоможуть, оскільки у Книгах підприємці ведуть вартісний облік. Щоб дізнатися кількісні дані підприємцю доведеться підняти папери, де задокументовано результати переобліку в барі. До речі, у підприємця, який займається продажем алкоголю в магазині, аналогічна ситуація.

Як правило, скрупульозні роботодавці вимагають проводити переоблік в барі чи в магазині після кожної робочої зміни бармена чи продавця. Потім, ці дані зводять в місячний регістр. Для роздробу це дуже актуально. І як раз на підставі інвентаризаційного опису за місяць, що передує звітному, можна заповнювати графу 3 табличної частини ф. № 1-РА.

Графа 4 «Всього надійшло продукції у звітному місяці». Зрозуміло, тут зазначають кількість придбаних протягом звітного місяця алкогольних напоїв. І виходячи з дослівного формулювання назви графи, у ній логічно (більше керуватися нічим, оскільки Порядок заповнення Звіту на такі «дрібниці» не відповідає) зазначати кількість алкоголю, фактично отриманого від постачальників (тобто, передоплачений алкоголь сюди не включають). Для заповнення цієї графи, бухгалтеру юрособи знадобиться вже згаданий нами кількісний аналіз субконто (по рахунку 28 «Товари») за звітний місяць. Єдине, для заповнення графи 4 з аналізу субконто по 28 рахунку, потрібно брати кількісні дані дебетового обороту за місяць, в розрізі видів алкогольних напоїв.

Підприємцям же доведеться піднімати первинку на придбання алкоголю протягом звітного місяця (накладні, фіскальні чеки тощо) і підбивати кількість фактично отриманого алкоголю, одночасно, групуючи інформацію в розрізі видів алкогольних напоїв.

Графа 5 «Всього реалізовано продукції у звітному місяці». Дані для заповнення цієї графи – кількісні дані кредитового обороту по рахунку 28 за місяць, в розрізі видів алкогольних напоїв в аналізі субконто по 28 рахунку (для юросіб), а для підприємців – фіскальні чеки РРО (ф. № ФКЧ-1). Тільки по чекам підприємець може вибрати кількість реалізованого протягом звітного місяця алкоголю. Звісно, для заповнення ф. № 1-РА, йому доведеться в ручну групувати алкоголь за видами.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! До графи 5 заклад ресторанного господарства (зокрема, кафе), має включати і кількість алкоголю, яка пішла на приготування реалізованих коктейлів, а не тільки продаж алкогольного напою у чистому виді.

Графа 6 «Залишок на кінець звітного місяця». Як ви розумієте, Порядок заповнення звіту не пояснює, що вписувати в цю графу. Найоптимальніший, простий і логічний варіант вписати сюди розрахункову величину: графа 3 + графа 4 – графа 5. Тобто, визначити показник за класичною бухобліковою формулою обчислення кінцевого сальдо по рахунку.

Графа 7 «Примітки». Для яких таких «необхідних пояснень» законодавець передбачив цю графу – можна тільки здогадуватися… Вважаємо, що заповнювати її необов’язково, звісно, за відсутності в роздрібного продавця алкоголю необхідних пояснень до рядків звіту.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Хоча офіційних роз’яснень контролюючих органів із цього приводу не має, ураховуючи розмір штрафних санкцій, радимо все ж подавати Звіт навіть за відсутності протягом звітного місяця купівлі-продажу алкогольних напоїв.

Ось власне і весь алгоритм заповнення роздрібної алкозвітності. Звісно, для роздрібних продавців алкоголю приємного мало. Але вибору, нажаль, не має. Тому звітувати доведеться усім хто має роздрібні алколіцензії.

Поліна МАЄВСЬКА,
консультант газети «Все про бухгалтерський облік»

 1  Або серію та номер паспорта, якщо з релігійних причин особа відмовилася від отримання реєстраційного номера.